این مطالعه نشان داد که گیاهخواران از گوشتخواران سالم ترند

25مه 2021 - محققان گفتند که گیاهخواران صرف نظر از سن، وزن و سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، سالم تر از گوشت خواران هستند.

بر اساس نتایج یک آزمایش با حضور بیش از 166000 نفر، به نظر می رسد کسانی که از گوشت پرهیز می کنند دارای سطح سالم تری از نشانگرهای زیستی هستند.

نشانگرهای زیستی می توانند به تعیین خطر بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک کنند.

در این تحقیق به رهبری دانشگاه گلاسگو بیش از 177000 فرد 37 تا 73 ساله شرکت کردند که بر اساس رژیم غذایی در گروه گیاهخواران یا گوشت خواران دسته بندی شدند.

نشانگرهای زیستی در خون و ادرار همه شرکت کنندگان اندازه گیری گردید تا خطر ابتلای آنها به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری کبدی، سلامت استخوان و مفاصل و عملکرد کلیه های آنها مشخص گردد.

محققان اظهار داشتند که در مقایسه با گوشت خواران، بیومارکرهای گیاه خواران به میزان قابل توجهی پایین تر بود. این نتیجه در میان افراد چاق، سیگاری و افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کردند، نیز تکرار شد.

دکتر کارلوس سلیس-مورالس، محقق ارشد این پژوهش از دانشگاه گلاسگو، گفت: یافته های ما غذای واقعی را برای تفکر در انتخاب رژیم غذایی ارائه داد. افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند علاوه بر نخوردن گوشت قرمز و فرآوری شده که با بیماری های قلبی و برخی سرطان ها ارتباط دارد، تمایل به مصرف بیشتر سبزیجات، میوه ها و آجیل ها دارند که حاوی مواد مغذی، فیبر و سایر ترکیبات بالقوه مفید هستند.این تفاوت های تغذیه ای ممکن است به شما توضیح دهد که چرا به نظر می رسد گیاهخواران دارای سطوح کمتری از بیومارکرهای بیماری هستند که می تواند منجر به آسیب سلول ها و بیماری های مزمن شوند.

علیرغم این یافته ها، نویسندگان گفتند که یافته های آنها فقط مشاهده ای هستند و مطالعات آنها بیشتر متکی به گزارش خود شرکت کنندگان در مورد انتخابهای غذایی آنها بوده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/study-suggests-vegetarians-are-healthier-than-meat-eaters.html